Apr 25, 2011

Mama risau fina tak jalan2 lg

Mama..fina dpt info yg mungkin dpt melegakan mama dn menghilangkn kerisauan mama ttg ank kesayangan mama yg tak jalan2 lagi ni..

Ni utk tatapan mama....;)

"Salam pembaca ibu, saja nak kongsi pengetahuan. kalu anak anda lambat berjalan jagan risau coz sebenarnya kalu stage merangkak lebih lama maknanya perkembangan kemahiran motor dan pemikiran tuk anak anda semakin bagus. sebenarnya banyak kelebihan merangkak berbanding dengan cepat berjalan. antara kelebihannya ialah merangkak dan meniarap boleh memperkukuhkan lagi tulang belakang anak anda di mana di tulang belakang kita terletaknya spinal cord or saraf tunjang. saraf ini menghubungkan saraf-saraf lain ke bahagian otak. apabila anak kita menrangkak lebih lama, bermakna sistem saraf tunjangnya pun akan bertambah baik. ini akan mempercepatkan lagi proses penghantaran impuls dari ahagian tubuh ke otak dan seterusnya kebahagian tubuh semula. sebelum ini saya sendiri tidak mengetahui akan hal ini tetapi bila saya bertukar kerja ke tempat sekarang barulah saya tahu bahawa setiap perkembangan fizikal perlulah dilalui oleh anak-anak kita tanpa meninggalkan satu perkembangan pun. mmg org tua kita cakap berjalan cepat tu bagus... tapi sebenarnya kalu nak anak kita pandai.. biarlah dia merangkak selama yang boleh. kalu puan semua nak tahu, sekiranya anak kita ada masalah pembelajaran, salah satu cara tuk mengatasinya ialah dengan merangkak. semoga apa yang saya sampaikan ini dapat memberi manafaat kepad semua kaum ibu... insya allah."
 
Mama jgn la risau sgt okay..Masanye pasti akan sampai..Time tu nanti,mesti mama tak larat nak kejar fina ke hulu ke hilir..Sekrng pun mama da bising2 kan..:D Time mkn fina tak dok diam,mama marah...klu fina da jalan nnt..cmne la plak..jd tarzan la mama,menjerit tak larat nak kejar fina :-p..

Fina bg mama rehat dlu..dan bersedia la mental dan fizikal!!:D

1 comment:

  1. lega mama bc info tu..cpat jln eh syg ;)

    ReplyDelete

 

Design By:
SkinCorner